Diagnose en reparatie aan roetfiltersystemen

De eerste diesel motoren met roetfilters kwamen vanaf begin 2000 op de markt. Inmiddels zijn alle nieuw geleverde auto’s met een dieselmotor voorzien van een roetfilter. In de afgelopen jaren zijn diverse merken met hun diesels er in geslaagd om een lage CO2 uitstoot te bereiken, waardoor deze auto’s zijn vrijgesteld (geweest) van BPM en Motorrijtuigenbelasting. Zeer veel mensen hebben deze auto’s gekocht, ook als zij geen “echte” dieselrijders waren en slechts 10.000 km per jaar rijden.

Wat betekent het rijden van kleine afstanden voor de werking van een roetfilter?

Zijn er bijzonderheden waar je met het standaard onderhoud rekening mee moet houden om problemen met een roetfiltersystemen te voorkomen? Het antwoord op deze vraag is ja, een auto met roetfiltersystemen vraagt ook tijdens het reguliere onderhoud aandacht om probleem loos te werken.

Vaak worden we in de werkplaats geconfronteerd met de vervellende gevolgen van een roetfilter, noodloop, filter verstopt, brandende lampjes.

Maar hoe ontstaan problemen met roetfilters en vooral hoe kunt u dit oplossen?

AutoNiveau verzorgt daarom een workshop waar de opbouw van roetfiltersystemen wordt uitgelegd en diagnosemogelijkheden op praktische wijze worden behandeld.
Afgelopen week hebben diverse deelnemers deel genomen aan deze workshop.

Opzoek naar een workshop of compleet opleidingsplan Informeer bij de vertegenwoordigers of kijk op de website Opleidingen Autoniveau.